ضرورت آموزش برنامه نویسی به کودکان

بازدید: 859 بازدید

امروز رایانه ها نقش مهمی در تمامی جنبه های زندگی روزمره ما دارند.در اروپا مدارس زیادی آموزش این مهارت را در برنامه درسی شان قرارداده اند.آیا آشنایی با برنامه نویسی یکی از مهارتهای ضروری قرن بیست و یکم است؟ آموزش این مهارت در مدارس از چه سنی باید آغاز شود؟ در این گزارش جهان آموزش به سراغ طرحهای آموزشی می رویم که هدفشان تربیت نسل بعدی متخصصان فناوری اطلاعات است.

ژولی بُرژئو، مهندس کامپیوتر می گوید: «برنامه نویسی بخشی از آموزش عمومی امروز است. در سراسر دنیا، کامپیوتر ما را احاطه کرده است چه در تلفن همراه، ماشین لباس شویی، یا ابزارهای متصل به شبکه که روزبه روز بیشتر می شوند. اگر با برنامه نویسی آشنا شویم یا بدانیم چطور باید به ماشین خاصی برنامه داد، دنیای اطرافمان را بهتر خواهیم شناخت.»

فرانسه، آموزش برنامه نویسی در مهدکودک ها

در تعدادی از کشورهای اروپایی دانش آموزان اصول اولیه برنامه نویسی را از دوره ابتدایی می آموزند. اما طرحی در فرانسه در نظر دارد که این آموزش ها را از سنین پایینتر برای کودکان فراهم کند. کودکان عاشق روبات ها هستند. مهد کودک تاردی در شهر “سنت اتین” هم با توجه این علاقه، کودکان را با اصول اولیه برنامه نویسی کامپیوتری آشنا می کند. کودکان این مهدکودک حین بازی با مکعبهای چوبی که با امواج رادیویی کار می کنند، برنامه نویسی با روباتی را می آموزند که “کوبتو” نام دارد. شرکت ایتالیایی موسوم به پریمو این ربات را طراحی کرده است.

اگر کودک ژتون سرخ را در کنترل راه دور بگذارد روبات مستقیم به جلو خواهد رفت. اگر ژتون آبی را در کنترل بگذارد به سمت چپ خواهد رفت و با ژتون زرد به سمت راست. به این ترتیب برای روبات برنامه می نویسد و آن را کنترل می کند. هدف از بازی “پریمو” این است که دانش آموز توان پیش بینی و تجسم فضایی کسب کند، اما مهمتر از آن متوجه می شود که برنامه روباتهای پیچیده توسط انسان نوشته شده است.

مجارستان؛ آموزش برنامه نویسی فقط برای دختران

امروز بیشتر برنامه نویسان مرد هستند اما پروژه هایی هستند که هدفشان وارونه کردن این روند و از بین بردن شکاف جنسیتی در فناوری اطلاعات است. یکی از این پروژه ها در مجارستان قصد دارد دختران را به سوی حرفه برنامه نویسی سوق می دهد.

گروه موسوم به دختران برنامه نویس سال گذشته با حمایت شرکت نوپای موسوم به پرتزی در مجارستان شکل گرفت. هدف این گروه این است که غلبه مردان در دنیای فناوری اطلاعات را کمتر کرده و فرصتهای شغلی برابر برای زنان خلق کند. شرکت در دوره های درسی این گروه رایگان است. این برنامه خاص دختران جوان است و پسرها نمی توانند در آن شرکت کنند. معمولا ۱۲ دختر در سنین ۱۶ تا ۱۸ سال در آن شرکت می کنند. هر دوره صدها متقاضی دارد. با گسترده شدن ابعاد این برنامه سازمان غیردولتی موسوم به اسکول هم به آن پیوسته است.

یکی از زبانهای برنامه نویسی که در گروه دختران برنامه نویس آموزش داده می شود، زبان “پراسسینگ” است. پراسسینگ زبان برنامه نویسی ای است که هنرمندانی که با تصاویر و نقاشی سروکار دارند آن را خلق کرده اند و همین هنرمندان کاربران اصلی این زبان هستند.

آمستردام؛ برنامه نویسی برای دستکاری مغز دیگری

چگونه می توان که با فشار دگمه ای حواس خود را متمرکزکرده یا دو کالبد در دو قاره مختلف را به هم وصل کنیم؟ برای دانشمندان کانادایی و هلندی دستکاری مغز دیگری، موضوع داستانهای علمی تخیلی نیست.

«دستکاری مغز» رخدادی سه روزه بود که همزمان در آمستردام و مونترال برگزار شد و هنرمند وطراح و فیلسوف و برنامه نویس و دانشمند عاشق کامپیوتر را یک جا گرد آورده است. آنها با استفاده از نرم افزار و سخت افزارهایی که مشخصه ها و متن برنامه هایشان در دسترس همه است به دنبال راههای تازه ای برای کندوکاو در ذهن می گردند. برای نمونه این گروه تلاش می کند حالت مغز فرد را تشخیص دهد. در این طرح روی مغز گیرنده هایی کار گذاشته می شود که مغز را به کامپیوتر متصل می کند تا کامپیوتر بتواند امواج مغزی را اندازه بگیرد. گروه دیگری می خواهد احساسات فردی را تشخیص دهد، کاری که به گفته عصب شناسان حاضر در این رخداد بسیار مشکل است. پس از انجام آزمایشها در آمستردام و مونترال، دانشمندان دو تیم بدون اینکه یکدیگر را بشناسند، برای ارتباط بین مونترال در یک قاره و آمستردام در قاره ای دیگر آماده می شوند. هدف این است که با فرستادن سیگنالهای مغزی مرتبط با کامپیوتر به گیرنده هایی که روی ماهیچه ها کار گذاشته می شوند دستی را در آن سوی اقیانوس حرکت داد.

پیتر وان بوهیمن، یکی از متخصصان در آمستردام درباره کاربردهای «دستکاری مغز» می گوید:

«برای نمونه برای یادگیری حرکات ورزشی یا جراحی می توانید با اجرای برنامه ای کاری کنید که بدن شما را مغز فرد دیگری کنترل کند. مثلاً کسی را دارید که خیلی خوب نقاشی می کند و می خواهید از او نقاشی یاد بگیرید، می توانید به مغز او وصل شوید و حرکات دست او را یاد بگیرید.»

مطالعه بیشتر