فعالیت‌های علمی برای کودکان پیش دبستانی

بازدید: 1113 بازدید

به درستی گفته می‌شود که هیچ سن و سالی برای آموزش وجود ندارد، و این در مورد انسان‌ها کاربرد دارد، درست از سنین جوانی. کودکان پیش دبستانی یا کودکان نو پا از گروه سنی ۲ تا ۵ سال در یک دوره بسیار مهم قرار دارند. این بهترین زمان است که آنها درباره بسیاری از موارد کنجکاو و پی جو هستند. آنها می‌خواهند هر آن چه را که در اطرافشان رخ می‌دهد بدانند مانند انواع مختلف رنگ، مزه، بو، حیوانات، گیاهان و غیره. از این رو با کمک پروژه‌ها و فعالیت‌های ساده می‌توانیم فرزندان خود را از چند سال اول زندگیشان باهوش‌تر کنیم.

فعالیت‌های علمی جالب و سرگرم کننده

در علم، رشته‌های اصلی عبارتند از:

* زیست شناسی
* فیزیک
* شیمی

انتظار نداشته باشید که یک کودک پیش دبستانی بداند این‌ها چیستند، اما وقتی فعالیت‌های مربوطه را برای آنها طبقه بندی می‌کنید، مهم است که تفاوت آنها را نشان دهید.

زیست شناسی

زیست شناسی به معنای واقعی کلمه به معنای مطالعه حیات است، که هم گیاهان و هم حیوانات را در بر می‌گیرد. هنگامی که شما باید در مورد این موضوع به کودکان پیش دبستانی آموزش دهید، می‌توانید برای تشخیص گیاه یا حیوان، مراحل ساده‌ای را به آنها بگویید؛ یعنی از طریق ظاهر، رنگ‌ها، عادات، نوع غذایی که می‌خورند و غیره. یکی از بهترین فعالیت‌ها تهیه نمودارهایی است که انواع اصلی گیاهان و حیوانات را نشان می‌دهد.

مثال رشد گیاه

این ایده اساسی را می‌توان با کمک نمودارهای دست ساز یا کشیده شده در خانه توضیح داد. با ترسیم نمودارهای درختی پی در پی، نمودارهایی بسازید که مراحل مختلف رشد یک درخت را نشان می‌دهد. علاوه بر این، کودک شما به همراه مراحل رشد آنها، قسمت‌های مختلف یک گیاه را نیز یاد خواهد گرفت. می‌توانید به روش زیر توضیح دهید:

۱- بذر در خاک کاشته شده و با آب آبیاری می‌شود.
۲- بذر جوانه می‌زند و به طور پیوسته رشد می‌کند و ساقه را تشکیل می‌دهد.
۳- شاخه‌ها و برگ‌ها از درختانی جوانه می‌زنند که سایزِ خودش هم رشد می‌کند.
۴- با رشد درخت، طول ریشه‌ها نیز در زیر سطح زمین افزایش می‌یابد.
۵- گل‌ها در زمان‌های خاصی تولید می‌شوند، که سپس میوه‌ها را شکل می‌دهند.
۶- بذرهای گیاهی در داخل میوه‌ها وجود دارند که می‌توانند دوباره در خاک کاشته شوند

در مورد روش تعلیم بقیه رشته‌های علمی به کودکان می‌توانید روش‌های مشابهی را پیش گیرید. بچه‌ها دوست دارند در مورد طبیعت و اجزای آن سؤال کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید چیزی مثلاً راجع به فیزیک به آنها بیاموزید، می‌توانید آزمایشات مختلفی را در قالب یک نمایش جادویی انجام دهید تا کمی آنها را هیجان زده کنید.

مطالعه بیشتر