برای درس خواندن چگونه برنامه ریزی کنیم

بازدید: 1024 بازدید

برنامه ریزی همیشه یکی از مهمترین بخش های زندگی هر فرد موفقی بوده است و می توان به جرات گفت که هیچ کس نمی تواند بدون داشتن برنامه به موفقیت برسد. به همین دلیل هم یاد گرفتن اینکه برای درس خواندن چگونه برنامه ریزی کنیم می تواند تا حد بسیار زیادی در آینده ما تاثیرگذار و مهم باشد. فرقی نمی کند که برای درس خواندن کنکور برنامه ریزی می کنیم یا برای قبولی در آزمون آیلتس، در هر صورت می توانیم با مطالعه کردن بر طبق برنامه هر غیر ممکنی را ممکن کنیم. به شرط آنکه برنامه مان به اندازه کافی خوب و اصولی باشد. فراموش نکنید که در نظر گرفتن برخی جوانب قبل از انجام کاری، می تواند به ما کمک کند تا از بروز بسیاری از مشکلات در ادامه راه جلوگیری کنیم. پس برنامه ریزی را خیلی جدی بگیرید . حتما آنرا در دستور کار خود قرار دهید. 

هدف گذاری کوتاه و بلند مدت

داشتن هدف مشخص می تواند راه و مسیر را برای ما روشن کند و اجازه دهد تا تمام یا حداقل اکثر قدم هایمان را پیش بینی کرده و حساب شده طی کنیم. اما اگر میخواهیم بدانیم برای درس خواندن چگونه برنامه ریزی کنیم ، باید ابتدا هدف گذاری کردن را یاد بگیریم. هدف های ما در حالت کلی به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. برای اینکه بتوانیم بهترین استفاده را از هدفگذاری ببریم باید اهداف کوتاه مدت را به شکلی تنظیم کنیم که به مرور زمان ما را به اهداف بزرگترمان برسانند.

برای مثال در برنامه ریزی برای درس خواندن کنکور هدف های کوتاه مدتتان می تواند مطالعه کردن و به پایان رساندن کتاب شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم باشد. به اینصورت شما توانسته اید با رسیدن به هدف های کوچکتان (مطالعه کتاب های مقطع های مختلف تحصیلی) ، به هدف بزرگتان (مطالعه کامل درس شیمی) برای قبولی در کنکور برسید. حتی مطالعه خود درس شیمی هم می تواند به عنوان یک هدف کوچکتر برای هدف اصلی و بزرگتر شما که مطالعه تمام دروس کنکور است قلمداد شود.

تمام مطالب را دسته بندی و الویت بندی کنید

دومین کار مهمی که باید انجام دهید این است که تمام مطالبی که باید مطالعه کنید را دسته بندی و مشخص کنید. این کار به ظاهر ساده به ما کمک خواهد کرد تا خیلی راحت بفهمیم برای درس خواندن چگونه برنامه ریزی کنیم . چرا که با دسته بندی کردن مطالب شما حجم مطالب و تعداد کتاب هایی را که باید مطالعه کنید را خواهید فهمید و به این ترتیب قادر خواهید بود با دقت بیشتری برای درس خواندن خود برنامه ریزی کنید. از طرفی، اولویت بندی مطالب اهمیت ویژه ای در نحوه برنامه ریزی شما خواهد داشت. این کار به شما کمک خواهد کرد که نقاط ضعف و قوت خود را بهتر پیدا کنید و بر اساس آنها زمان بیشتر یا کمتری را به مطالعه این مطالب اختصاص دهید. 

مطالعه بیشتر